Published in  
Meseleler
 on  
November 23, 2024

Yılın en cüretkâr aşk hikâyesi “Queer”i yapmak üzerine

MUBI Fest İstanbul’un açılış filmi olacakken kaymakamlık kararı ile gösterimi iptal edilen ve devamında festivalin de iptaline yol açan “Queer” filmini bu yasakla birlikte daha çok merak ettiğinizi biliyoruz. Biz de merak ettik ve filmin iki başrol oyuncusu Daniel Craig ile Drew Starkey’nin ve yönetmen Luca Guadagnino’nun filmle ilgili neler söylediğini araştırıp Variety dergisine verilen özel röportajı derledik.
Kategori
Meseleler
Tarih
23/11/24

Yılın en cüretkâr aşk hikâyesi “Queer”i yapmak üzerine

MUBI Fest İstanbul’un açılış filmi olacakken kaymakamlık kararı ile gösterimi iptal edilen ve devamında festivalin de iptaline yol açan “Queer” filmini bu yasakla birlikte daha çok merak ettiğinizi biliyoruz. Biz de merak ettik ve filmin iki başrol oyuncusu Daniel Craig ile Drew Starkey’nin ve yönetmen Luca Guadagnino’nun filmle ilgili neler söylediğini araştırıp Variety dergisine verilen özel röportajı derledik.

Kategori
Meseleler
Tarih
23/11/24

Yılın en cüretkâr aşk hikâyesi “Queer”i yapmak üzerine

MUBI Fest İstanbul’un açılış filmi olacakken kaymakamlık kararı ile gösterimi iptal edilen ve devamında festivalin de iptaline yol açan “Queer” filmini bu yasakla birlikte daha çok merak ettiğinizi biliyoruz. Biz de merak ettik ve filmin iki başrol oyuncusu Daniel Craig ile Drew Starkey’nin ve yönetmen Luca Guadagnino’nun filmle ilgili neler söylediğini araştırıp Variety dergisine verilen özel röportajı derledik.

Ramin Setoodeh ve Daniel D’Addario tarafından yapılan bu sohbetin tamamı Variety’de 4 Kasım 2024 tarihinde yayımlanmıştır. Sohbetler, Daniel Craig ve Drew Starkey ile bir fotoğraf stüdyosunda yüzyüze, Luca Guadagnino ile ise Zoom üzerinden gerçekleştirilmiştir. 

Fotoğraflar: Richard Phibbs - Variety

Film hakkında: Daniel Craig, Luca Guadagnino’nun romantik drama filmi Queer’de kariyerinin en iyi performansını sergiliyor; filmde 1950’ler Meksiko City’sinde yaşayan Amerikalı bir gay expat’ı canlandırıyor. Dikkat çeken drama, Venedik Film Festivali’ndeki dünya prömiyerinde dolu bir salonu etkileyerek 9 dakika boyunca ayakta alkışlandı.

Luca Guadagnino'nun yeni filmi "Queer", bir dizi tabloyla açılıyor: bardakların, bibloların ve kitapların küçük natürmort görüntüleri… Nesneler, Meksiko City’de, 1950’lerde yaşayan iki gay erkek karakterin hayatlarını çağrıştırmayı amaçlıyor. Filmin yıldızları Daniel Craig ve Drew Starkey, bunun Luca Guadagnino’nun maddi dünya aracılığıyla karakterleri nasıl çağrıştıracağına dair keskin bakışının bir örneği olduğunu söylüyor. 

 “Queer” dünyasına hoş geldiniz! Bu yılın başlarında “Challengers” ile tenis-seks metaforlarını heyecan verici zirvelere taşıyan ve 2017'nin kültleşen “Call Me by Your Name” filminde Timothée Chalamet'nin şeftaliyle sevişmesini dünyaya sunan Luca Guadagnino, büyük bir hamleyle geri dönüyor. “Queer”, Beat Generation yazarı William S. Burroughs'un 1985'te yayınlanan ve yazarın kendi eğlence amaçlı eroin kullanımı deneyimlerini ve terhis olmuş bir askerle yaşadığı şehvetli aşk ilişkisini kurgulayan novellasından uyarlandı. (Kitabın ve filmin tasvir ettiği dönemde, eşcinsel olmak belki de bu iki deneyimden daha tehlikeliydi.)

Venedik Film Festivali'nde Drew Starkey, Luca Guadagnino ve Daniel Craig (Soldan sağa)

Daniel Craig, yedi yıl aradan sonra, James Bond ve "Knives Out" serilerinin dışında oynadığı ilk filminde William Lee karakterini canlandırıyor. Bir uyuşturucu baskınından kaçan ve düzenli olarak gittiği yerlerden birinde içki içerken sinirli bir kalabalığın arasına karışan Lee, güzel ve mesafeli Eugene Allerton'la (Starkey) karşılaşır ve onunla hem acı dolu yakınlıklar hem de… filmin açılış sahnesinde görülen maddeleri paylaşır.

 "Queer" evrensel yönleri ile öne çıkıyor. Gerçekten savunmasız olma mücadelesi, aşık olma deneyimi ve güvensizlikle mücadele. Ancak eşcinsel izleyici muhtemelen bunları daha çarpıcı bulacaktır: Hem cinselliğin gerçekliğini hem de bir kaçış olarak  birçok kişiyi sekse iten içsel çalkantıyı tasvir etmekten korkmayan bir film. 

Variety kapak fotoğrafı: Richard Phibbs

Filmin ilk kurgusu üç buçuk saat sürmüş. Ancak sonrasında 135 dakikaya indirilse bile, "Queer" hem queer cinselliğinin açık bir tasviri hem de gerçeküstü fantezi dokunuşları için yer bırakan geniş bir film. 2005 yapımı "Brokeback Mountain"dan beri ekranda görülen en doğrudan eşcinsel aşk belgeseli ve neşeli ama hüzünlü bir ayahuska yolculuğu.

Bu, her iki başrol oyuncusu için de bir dönüm noktası. Craig için, Bond sonrası ve "Knives Out" dedektifi Benoit Blanc olarak kariyerinin ortasında, gücünün bir testi. "Queer" bir gişe rekorları kıran film olmak için tasarlanmadı - aslında, bir filmin olabileceği kadar riskli. (Bu yazın başlarında film festivali sezonundan önce bu unvanı alan A24, filme 27 Kasım'da sınırlı sayıda sinemada gösterim hakkı verecek.) Starkey için ise bu bir tanıtım: Netflix'in gençlik dizisi "Outer Banks"te kötü çocuk Rafe Cameron olarak umut vaat ettikten sonra, bir film yıldızıyla ekranı paylaşma fırsatı yakalıyor - ve kendi başına ayakta kalabileceğini kanıtlama fırsatı.

İkili birlikte, "Challengers"daki kadar özgün bir aşk hikâyesi yarattı. Starkey, "Özünde, birbirlerine karşı derin bir aşk var" diyor; "Bu onların ruhları, dilin ötesinde, bedenlerinin ötesinde - ve Allerton'ın bunu iletme yeteneğinin ötesinde." Toplumsal tabular ve kendi sınırlamaları tarafından engellenen Lee ve Allerton, geçici ama yoğun bir şekilde bağ kurarlar.

Craig, "Queer" için aşk sahnelerini çekerken, "Egonuzu kapıda bırakmanız gerekiyor. Bir nevi onu bırakmanız gerekiyor. Hiçbir kural yok." diyor.  "Senden öğrendiğim şey bu" diyor Starkey; "Ego yok. Daha özgür bir oyuncu görmedim.”

Craig, bağımlılığı tasvir etmede gerçekçiliği sağlamak için setteki bir uzmanla konuşmuş ancak "bunu bir yoksunluk filmi yapmak istemedik. Sadece hikayenin bir parçası olması gerekiyordu" diyor. Lee tam olarak gizli bir bağımlı değil. Ancak madde bağımlılığı sorunlarının boyutu Eugene için bir şok etkisi yaratıyor. "Bunu sakladığını düşünmüyorum," diyor Craig. "Sadece bunu göstermeyen gururlu bir insan olduğunu düşünüyorum. Filmde çok dağınık ancak öyle olmak istemiyor - onurlu, zarif ve dengeli olmak istiyor." Craig'in "Queer"deki çalışması rutinde bir kopuşu ve muhtemelen köklerine dönüşü temsil ediyor.

Guadagnino, “Queer”i hep yapmak istiyormuş. Yönetmen, “Kitabı 17 yaşındayken okudum; Palermo, Sicilya'da yalnızdım ve bir bakıma kitap beni buldu” diyor. Guadagnino, film kariyerinin en erken anlarından itibaren Burroughs'u uyarlamaya çalışmış. “Yanlış şeyler yapıyordum” diyor, “senaryoyu kendim yazıyordum. Amerika'daki yayıncıyı arayıp haklarını kontrol ediyordum ve onlar da telefonda bana gülüyorlardı. O zamanlar düzgün İngilizce konuşamıyordum.”

Şimdi dört gözle filmi MUBI’de izlemeyi bekliyoruz!

Hem Guadagnino'yu hem de Craig'i temsil eden menajer Bryan Lourd, Lee rolü için Craig'i önermiş. Craig kitabı bir akşamda okumuş. "Düşündüm ki" diyor, "bu bir aşk hikayesi - birinin kendini bir başkasına açmasıyla ilgili. Ve eğer Luca bu fikre meraklıysa... Tanıştığımız anda bana söylediği şey buydu: Bu bir aşk hikayesi." 

"İkimiz de bunun bir aşk hikayesi olduğu konusunda hemfikirdik" diye devam ediyor Guadagnino; "Bu bana, garip bir şekilde, ikimizin de aynı kumaştan, aynı kumaş rulosuna ait bir kumaştan geldiğimizi hissettirdi."

Benzer ruhlu insanları arayışına uygun olarak Guadagnino setlerini alışılmadık bir şekilde işbirlikçi biçimde yönetiyormuş. Craig, çekimlerin ikinci gününü hatırlatıyor ve diyor ki: "Drew'un şoförü yanıma geldi ve 'Senaryo harika' dedi." Craig "Luca ona senaryoyu verdi" diye devam ediyor, "bu onun çalışma prensibi - 'Ne düşünüyorsun? Sen ne düşünüyorsun? Sen ne düşünüyorsun?' Herkesin fikrini istiyor. Bu bir nevi özgürleştirici. Süreci demokratikleştiriyor."

Sürükleyici ve eksiksiz olan "Queer", bütünsel bir duygu noktasına ulaşıyor - bu karakterlerin yatakta çılgınca çırpınmaları, acımasız ve duygusuz bir toplum tarafından reddedilen tüm arkadaşlık ve sevgi hakkında bize perspektif sunuyor. Guadagnino'nun hızla çekim yapmasına yardımcı olan şeylerden biri de oyuncuların rollerine olan bağları. Guadagnino, "Daniel ve Drew, sevgiyi göstermemiz gerektiğini biliyorlardı," diyor, "ve sevgiyi, bedenlerin etkileşim biçiminden, yüzlerinin etkileşiminden ve davranışlardan başka nasıl gösterebilirsiniz? Temelde sevdikleri şeyi yapmaktan, yani performans göstermekten çok mutlu olan bu inanılmaz oyunculardan büyük bir bağlılık vardı."

Starkey, filmin seks sahnelerinin tartışmalı olacağı veya olması gerektiği fikrini çürütüyor ve diyor ki: "Herhangi bir internet sitesine girip pek çok cinsel içerikli video/sahne görebiliriz. Ancak bu film, ani görüntülerden çok daha derin olan sevgi dolu bir yerden geldi."

"Yoğun aşk sahneleri olan filmlerde oynadım fakat bu her zaman seyirciye geçmiyor" diye ekliyor Craig; “Duyarlılığı olan, bunu nasıl gerçek kılacağını anlayan bir yönetmene ihtiyacınız var. O günkü işiniz bu: Bunu mümkün olduğunca gerçek kılmak."